Iquitos, selva en bootreis - Reisverslag uit Chachapoyas, Peru van Amber Delft - WaarBenJij.nu Iquitos, selva en bootreis - Reisverslag uit Chachapoyas, Peru van Amber Delft - WaarBenJij.nu

Iquitos, selva en bootreis

Blijf op de hoogte en volg Amber

29 Mei 2015 | Peru, Chachapoyas


Goed. We waren gebleven bij Iquitos, nadat ik in mijn privékamer met badkamer had geslapen ging ik gauw terug naar het andere hostel waar ik mn spullen dumpte om naar de markt van Belén te kunnen gaan met zijn ‘casas flotando’, waar de mensen letterlijk op de amazone wonen, als het water stijgt, stijgen de huizen mee. Een interessant fenomeen. Daarnaast was de markt ook erg vermakelijk, heel druk, heel veel mensen, van dode kippen tot dode weet ik veel wat voor beesten. Alles wat je wilde hebben was te koop op deze markt (inclusief hoofden van de luiaard ). Smiddags ben ik vervolgens naar de vlindertuin van pilpintuwasi geweest. Een plek waar je stiekem niet heen gaat voor de vlinders (ik had ook al wel genoeg vlinders gezien), maar waar je heen gaat voor de wilde beesten. De Franse eigenares vangt namelijk wilde beesten op. Zo was er een jaguar, een ocelot, diverse luiaarden (osos perezosos), aapjes, papegaaien en andere beesten, een aantal apen liepen los; net de apenheul daar. Daarna ben ik met een Engels stel gaan lunchen in een veel te duur drijvend restaurant, wat wel heel cool was en maakten we de afspraak om ’s avonds samen te gaan eten in een plek die el sitio heette. Waarna ik lekker op tijd naar bed ben gegaan om de volgende dag met twee Fransen en een Chileno naar de selva (zo noemen ze de jungle hier) te mogen.
Ik verwachtte dat ik in de jungle in een min of meer provisorisch huisje zou wonen, dat we ons zouden moeten baden in de amazone en dat we zelf ons eten zouden koken over een kampvuurtje. Niks was minder waar. We kwamen aan in een lodge waar gewoon stromend water was, er was een kok die voor ons kookte en we hadden allemaal onze eigen kamer (met bed met muskietennet!) en ik had zelfs een privé badkamer!!! En van daaruit gingen we smiddags de jungle in. Op zoek naar aapjes en osos perezosos. Ik dacht overigens dat de luiaarden met uitsterven bedreigd waren.. leek er niet echt op in de jungle; elke zoveel bomen hing er weer een! In de diepte van de jungle wachtten we op de zonsondergang en toen gingen we terug richting de lodge en onderweg hebben we een kleine kikker en een kaaiman gevangen!!!!!!!! Een kaaiman van 1.5 jaar had ik zomaar in m’n klauwen; increible! De volgende dag moesten we om 0800 ontbijten en gingen we weer met ons bootje de jungle in, opweg naar tierra firma waar we gingen wandelen om de verschillende medicinale planten te zoeken. In de middag keerden we terug waar onze twintigjarige kok een heerlijke lunch voor ons had bereid (serieus de omeletten die hij maakten voor ontbijt waren mogelijk een van de lekkerste dingen die ik ooit heb gegeten; bananenomelet :D). En smiddags gingen we weer richting de dolfijnen waar we lekker even hebben gezwommen om vervolgens naar een luiaard gegaan die we om onze nek hebben gehangen en daarna zijn we naar een dorpje gegaan waar we een avondwandeling hebben gemaakt (ik heb een TARANTULA op mijn arm gehad en een anaconda van 2 meter vastgehouden ^^). De volgende ochtend zouden we om 0430 de zonsopgang bekijken en daarna naar de victoria huppeldepup lelies te gaan (met van die grote bladen), helaas regende het heel hard. Dus toen zijn we maar weer naar bed gegaan om vervolgens na het ontbijt te gaan piraña vissen!!! Ik heb in totaal 5 gevangen, helaas waren er 3 te klein om te eten dus die hebben we weer teruggegooid, maar ieder had uiteindelijk een visje om te eten. En de gidsen hebben me geleerd hoe je een vis vermoord en vervolgens zijn ingewanden eruithaalt. Daarna moest ik eigenlijk weg uit de jungle  maar ik mocht lekker nog een nachtje blijven, want ze hadden voor me gebeld. Dus ik bleef een nachtje extra en ging smiddags weer op avontuur naar de aapjes. De volgende ochtend konden we wel de zonsopgang gaan bekijken, maar helaas was de chileen die met mij bleef ziek, dus die kon niet mee. Gelukkig was er niks bijzonders, want het was bewolkt, maar ik heb wel de lelies gezien (alhoewel er helaas maar een in bloei stond en de rest er aangevroten uitzag). Dus toen terug, lekker samen ontbeten, de chileen voelde zich iets beter en toen naar simba de ocelot die in een andere lodge leefde. De Amerikaanse eigenaar van de lodge redde allerlei verschillende dieren en liet ze vrij. Vervolgens gingen we vogels spotten en hebben we diverse aaseters, een aantal papegaaien en andere leuke vogeltjes gezien. Helaas moest ik daarna, na de lunch echt weer terug . Gelukkig was in mijn hostel een andere Chileen met wie ik aan de klets raakte en toen ben ik eerst langs de haven geweest en daarna met hem naar de malecón gelopen waar we over een soort marktje/openluchspeelhal zijn gelopen en waar we hebben avondgegeten. We hebben juanes gekocht (kip klaargemaakt met rijst en een blad er omheen) en ik heb peruviaanse chicha gekocht die van paarse mais word gemaakt en géén alcohol bevat en de Chileen kocht een ijsje van aguaje (een niet zo lekkere vrucht alhoewel de ijsjes goed te eten zijn). De volgende dag heb ik een skypedagje gehad en ben ik naar de zeekoeien (of eigenlijk amazonekoeien) geweest die amazonesla uit mijn hand aten. En toen gauw naar de boot waar ik nu op zit. Heerlijk lekker de hele dag slapen/lezen/niksdoen/kletsen met peruvianen. Kortom de bootreis was lekker relaxen. Daarna een lange reis om in chachapoyas te komen waar ik watervallen en ruines ga bezoeken.
Tot gauw! Abrazos!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Actief sinds 11 Nov. 2014
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 16555

Voorgaande reizen:

02 December 2014 - 25 Augustus 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: