Leon2 deze week: pediatrie! - Reisverslag uit León, Nicaragua van Amber Delft - WaarBenJij.nu Leon2 deze week: pediatrie! - Reisverslag uit León, Nicaragua van Amber Delft - WaarBenJij.nu

Leon2 deze week: pediatrie!

Blijf op de hoogte en volg Amber

03 Maart 2015 | Nicaragua, León

Nog maar weer meer over Leon en over het ziekenhuis, maar ook ben ik dit weekend weer lekker naar Granada geweest.

Afgelopen weekend: Granada, het was namelijk weer tijd om mijn familietje te zien! Lekker even een weekendje vanuit mijn studentenstad naar mijn thuisstad. Mijn kersverse nichtje zien en eens bekijken hoe groot ze alweer was. Wat groeien die kinderen van minder dan een jaar toch gigantisch snel. Kan me nu niet voorstellen dat ze over een jaar al loopt, en toch is ze al zoveel groter geworden, de kleine comelona (veelvraat), ze eet namelijk gigantisch veel. Wat natuurlijk normaal is maar verbazingwekkend blijft. En ze doet het ontzettend goed, slaapt al door van 1 tot 5 wat heerlijk is voor Larry en Yaoska en het zou me niks verbazen als ze binnenkort de nachten nog ietsje langer gaat maken. Larry en Yaoska vertelden me dat de eerste dagen lastig waren, want ze scheen de hele tijd te huilen, maar nu is het een klein engeltje dat niks anders doet dan eten en slapen.

Verder zag ook ook Carolyn, mijn vriendin die daar nu woont weer. Zij werkt lekker bij een bar en we hebben lekker samen van alles ondernomen. Vrijdag moest zij werken, dus besloot ik bij haar bar rond te hangen en daar een beetje bier te drinken. Gelukkig ken ik allemaal mensen in Granada, dus ik heb me geen moment alleen gevoeld. De volgende dag lekker uitgeslapen tot 0900 en daarna lekker naar de markt van Masaya geweest waar ik een spiegel heb gekocht voor Mercedes voor in een van de kamers waarin ik wist dat ze graag een spiegel wilde. En savonds heb ik sushi gehaald voor Larry want die is daar gek op en ik en carolyn ook dus dat kwam goed uit. Yaoska hebben we lekker iets anders voor gehaald. Vrijdagavond ben ik verder nog bij mijn rode kruisvrienden een boxwedstrijd gaan kijken, wat op zich niet een hele boeiende sport is, maar was wel gezellig om daar te zijn en weer met alle gasten van het rode kruis te ouwehoeren.

De feestjes in Leon blijven fantastisch. Ik doe het inmiddels een beetje rustiger aan want elke avond tot laat uit en elke ochtend vroeg op kan ik toch niet helemaal zo goed aan. Lukt best voor een paar weken, maar daarna doe ik tochmaar een stapje terug, ook omdat ze me uitlachen als ik bijna in slaap val. En ze lachen me al uit omdat ik de R nog steeds niet uit kan spreken :P. Helaas is Alina deze week naar Corn islands, maar er is een hele aardige spaanse gast in de resi en Lara is er nog steeds (alhoewel die af en toe meer tijd op het strand te lijkt te zijn dan in Leon, ik snap niet hoe ze dat volhoud). En daarnaast hebben we altijd nog Melvyn, Rose, Guillermo en Maria Jose, en Carolyn is ook in Leon! :D

Gister was ik een beetje verdrietig. Ik was namelijk naar immigratie om mijn paspoort op te halen, en ik besefde me dat ik nog maar een maand heb en helaas is het niet duitsland waar je gemakkelijk even op bezoek gaat. Dus tijdens de salsales die ik elke maandag heb was ik er totaal niet bij en de jongen met wie ik danste die vroeg me wel 5 keer of ik boos op m was. Daarna maar even in het park gezeten en met hem gekletst waarna ik me een stuk beter voelde. De salsalessen blijven fantastisch en komende maandag hebben we een examen...! :| Vind het nu al eng, met al mijn aritmischheid hoop ik maar dat ik het haal. En anders heb ik in ieder geval plezier gehad tijdens de lessen.

Vandaag ga ik naar trivia (Spaans voor pubquiz) en ik blijf me voorlopig wel vermaken hier. Oke. Nu het ziekenhuis. Ik ben dus geswitchd van chirurgie naar pediatrie. Ik heb me gigantisch vermaakt lekker hechten rontgenofotos bekijken en trauma's helpen, maar ik ben hier om te leren, dus maar eens naar een andere afdeling. Pediatrie! Alle kindjes zijn leuk, ook de nicaraguaanse dus :P. Hier komen ze met diarree, kotsen of diarree en kotsen. En mijn favoriet 'mamma-denkt-dat-ie-al-twee-weken koorts-heeft-maar-heeft-het-niet-gemeten-en-eigenlijk-doet-het-kind-het-prima'. Ik leer er in ieder geval heel veel. Waar de begeleiding bij chirurgie soms ver te zoeken was wordt ik hier heel goed begeleid, misschien nog wel beter dan in Nederland en krijg ik de opdracht om alles uit te rekenen waardoor ik nu weet welk medicijn welke dosis nodig heeft en hoe je berekent hoeveel vocht een kind nodig heeft. Daarnaast wordt alles wat ik doe gecheckt, ze zijn duidelijk een stuk voorzichtiger met kinderen dan met volwassenen. Ik mag nog steeds zelf van alles beslissen en doen, maar het gaat in overleg en er wordt gecheckt wat ik doe. Ik ga me daar dus wel vermaken de komende week en komend weekend een leones partyweekend met Carolyn <3. En daarna misschien nog een weekje kinder en anders interne (wat meer een soort mix neuro cardio long is, maartoch).

Ik kan me inmiddels echt heel heel heel goed voorstellen dat mensen verliefd worden (op het land) en hier willen wonen. Het lijkt mij ook niet verkeerd. Echter wil ik ook alles hebben wat ik in Nederland heb, al mijn vrienden en familie dichtbij en dat gaat niet. Nog maar een maandje en dan is het tijd om verliefd te worden op het volgende land.

Liefs en knuffels! Ik hoop dat alles goed gaat met jullie! <3

ps. Even een nicaterm uitleggen: Chelero: een nicaraguaanse jongen die probeert zoveel mogelijk blanke meisjes te kennen zodat ze sex met hem hebben en dingen voor hem betalen. Nica's zeggen dat de blanke meisjes nou eenmaal mooier zijn en makkelijker in bed te krijgen (alhoewel je met het aantal tienerzwangerschappen hier anders zou verwachten). Volgende term die ik uit ga leggen: Diacachimba, enkachimbada, fachenta, vago of een andere. Roept u maar!

  • 06 Maart 2015 - 12:23

    Els:

    Leuk hoor, fijn dat je je zo goed vermaakt en veel leert. Ik ben benieuwd wat er allemaal blijft hangen.
    Zoen, mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Actief sinds 11 Nov. 2014
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 16494

Voorgaande reizen:

02 December 2014 - 25 Augustus 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: