December feestmaand, lago's, laguna's en isletas - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Amber Delft - WaarBenJij.nu December feestmaand, lago's, laguna's en isletas - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Amber Delft - WaarBenJij.nu

December feestmaand, lago's, laguna's en isletas

Blijf op de hoogte en volg Amber

11 December 2014 | Nicaragua, Granada

pfft. December is de feestmaand, nou ik weet het wel hoor; bombas en musica todos los días. 7 december is een groot feest; dat la purisima heet en gaat over de purisima concepcion de maria. Het feest lijkt stiekem een beetje op sint maarten. Alleen in plaats van dat alleen kinderen de deuren langs gaan, gaan zowel kinderen als volwassenen de deuren langs, en mensen zingen niet voor de deuren maar voor de kleine altaartjes en vervolgens krijgen ze dingen van de mensen van wie dat altaartje is. Volwassenen krijgen borden of plastic bakjes, kinderen krijgen snoepjes of speelgoed. Wat het voor mijn familie betekende was dat we vanaf een uur of 1 in de auto zaten en langs alle familie gingen. Eerst langs de familie van mijn omaatje/moedertje, die daar maar bleef want haar been deed zeer, en wij gingen langs de huizen van yahoska, de vrouw van Larry van 25 jaar. Ze gaan hier namelijk niet bij een familielid langs, maar bezoeken in één dag iedereen, máár dat doen ze dan maar tien minuutjes per keer. Yahoska legde uit: familiebezoek is als doktersbezoek: SNEL. Soms gingen we niet eens zitten (en niet alleen omdat er niet altijd stoelen waren); een interessant gebruik; en ik denk dat ik nog nooit zo snel alle huizen van iemands familie gezien. Aan het einde van de dag gingen we terug naar mijn gastmamaatje/omaatje en daar kregen we eten en gingen ook wij een liedje zingen voor een altaar waarna we een bord kregen. En ik kreeg de kamer met alle kadootjes te zien; echt een grote hoeveelheid! Persoonlijk denk ik dat het een beter feest is dan sint maarten, want het is hier de bedoeling dat de rijken delen met de armen wat wat mij betreft een goede zaak is.

Maar voordat we in de auto stapten ben ik sochtends met een vaqn mijn nieuwe neven langs het lago Nicaragua gaan lopen, waar ik met hem leuk mijn spaans kon oefenen en kon kijken naar andere festiviteiten van die dag en foto's van dit immens grote enigszins vieze meer. In nicaragua ken je lago's; wat grote meren zijn en laguna's wat kleine meren zijn. Naar Lago Nicaragua loopt helaas al het water wat mensen gebruiken voor het wassen van hun kleren etc (geen rioolwater); daardoor is het een redelijk vervuild meer. Desondanks heb je er wel heel veel planten in. Mij werd geadviseerd dat ik er niet in kon zwemmen, maar de Nicaraguenses doen dat uiteraard wel.

Dinsdag zijn we met de school naar de isletas van Lago Nicaragua geweest. Naast dat Lago Nicaragua één of twéé grote eilanden kent (in ieder geval Ometepe), kent het ook honderden; mij is verteld een stuk of driehonderd, kleine eilandjes: isletas. Op deze isletas kan slechts één huis staan, en vaak staat er ook één huis op; of een nog interessanter fenomeen: eilandjes te koop! (en zeg nou eerlijk: wie wil er nou niet een eigen eilandje hebben :)). Op een van de eilandjes hebben ze speciaal voor touristen apen geplaatst, die ze ook elke dag moeten voeren. Op een van de andere eilanden staat het vakantiehuis van de president van Costa Rica (geen grap!) en op weer andere eilanden staat een cafeetje of een cervezeria. Naar de eilandjes reis je met een bootje die een Lancha heet. Lancha betekent in feite gewoon klein bootje. Grote boten waarop je bijvoorbeeld naar ometepe kunt gaan heten Barco's.
Toen ik daarna thuiskwam heeft mijn gastomaatje/moedertje mij geleerd gallopinto te maken en mij geleerd tortillas te bereiden. Gallopinto is het eerste gerecht waarbij je de bonen proeft wat serieus lekker is. Nicaraguaans bonen zijn namelijk heel lekker, dus ik ga proberen wat mee terug te nemen! :)

Vandaag zijn we naar laguna de Apoyo geweest; een werkelijk prachtig meer waar je in kan zwemmen. Het ligt namelijk in een beschermd natuurgebied (en hoewel papa me heeft gewaarschuwd voor billharzia: I took my chances; er zwemmen heel veel toeristen in), dus ik heb vandaag in een zonverwarmd meertje gezwommen. Het water was namelijk lekker warm omdat het in Nicaragua altijd warm is; maar uiteraard niet te warm; precies goed. Dit meertje heeft nog een andere eigenschap; het is namelijk ontstaan uit de overblijfselen van een oude vulkaan duizenden jaren geleden; een vulkaan die inactief is geworden en een krater heeft gevormd waardoor dit meer is ontstaan. Daardoor heeft het ook de eigenschap dat het plotseling héél die word, waardoor het redelijk gevaarlijk is; zeker voor alle Nicaraguenses aangezien de meesten niet kunnen zwemmen..! Ik ging er alleen heen (niemand anders van de leerlingen wilde mee) met toevallig mijn leraar als begeleiding en ik ben lekker gaan zwemmen terwijl hij op mn spullen paste (een beetje asociaal), maar ik heb vooral veel met hem aan de kant gezeten en gekletst en natuurlijk een biertje gedronken (dat hoort nou eenmaal eenmaal een beetje bij zo'n uitzicht en zulk weer).

Abrazos!!

  • 11 December 2014 - 14:08

    Myrthe:

    Hey zusje, gaat goed met dat Spaans van je, ik kan je nauwelijks meer volgen ;P niet al je Nederlands vergeten he? blij dat je het leuk hebt ^^ ben nu al benieuwd naar die bonen

  • 11 December 2014 - 20:30

    Elscrooijmans:

    Dat bonen gerecht wil ik wel eens proeven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Actief sinds 11 Nov. 2014
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 16501

Voorgaande reizen:

02 December 2014 - 25 Augustus 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: